Aspirant Omroep EVNS

Aspirant omroep EVNS strijdt voor meer vrouwen op TV en een inclusieve transformatie van het medialandschap.

“Onderzoek toont aan dat 70 procent van de meisjes anders over hun toekomst nadenkt na het zien en horen van vrouwelijke rolmodellen. Verandering begint bij representatie. Als je het kunt zien, kan je het ook worden. We hebben zo veel talentvolle vrouwen en meisjes, maar als hun kwaliteiten niet gezien worden, verandert er ook niets. Dat is waar onze omroep een lans voor gaat breken.” 
Rahel de Vriend en Mildred Roethof – Oprichters EVNS

Met een female first redactieraad gaat EVNS vernieuwende programma’s maken waarin inclusiviteit en de representatie van de vrouw prioriteit hebben. Gelijkheid door evenredige representatie van vrouwen in programma’s en gemaakt door een redactieraad bestaande uit 80% vrouwen. Volgens oprichters Rahel de Vriend en Mildred Roethof blijven te veel verhalen ongehoord en ongezien doordat het vrouwelijk perspectief op TV niet voldoende aan bod komt. Zo blijkt ook uit de groep makers die zich aangesloten hebben bij EVNS, deze verschillende soorten vrouwen – van journalisten, psychologen tot advocaten – zijn klaar om het medialandschap te verrijken en te vernieuwen. Het is tijd om de bubbel te doorbreken.

Onze makers en ambassadeurs:
Maria Goos, Manoushka Breeveld, Awura Abena Simpe, Jörgen Raymann, Melody Raymann, Milou Deelen, Yen Nhi Le, Soundos El Ahmadi, Raja Felgata, Jeanette Chedda, Fatma Genç, Hanna van Vliet, Monic Hendrickx, Janneke  Niessen, Jules de Keiser, Romana Vrede, Keja Kwestro, Maud Wiemeijer, Nina de Vriend, Machtold Roethof, Marian Spier, Cathelijne Blok, Sarah Janneh, Jessica Stam, Charmaine Wartes, Jesse Mensah, Sanne Poppe, Serin Utlu, Tatjana Almuli, Simon A. Jacobus, Vivian Damsté, Nanoah Struik, Roeselien Wekker, Lonneke Mertens, Annemiek Hoogenboom, Ayse Çimen, Maria Tailor, Wyneke van Nieuwenhuyzen, Cara Antoine, Lieke Lamb en Titia Roovers

Onze partners:
ELLE, VHTO, Women in Tech, Creative Women Collective, Soroptimisten, Stichting Aletta, Stichting Meer Kleur in de Media en Politiek, Club Lam en Tittymag

Mensen in Nederland kijken gemiddeld 3 uur per dag naar video’s, films of televisie. Hier vormen wij onder andere een beeld van de wereld en wie wij daarin zijn. Een groot deel van ons ziet zichzelf maar beperkt terug op tv en een gebrek aan rolmodellen beperkt het dromen.

Onderzoek (Global Media Monitoring Project, 2020) toont aan hoe onevenredig de representatie van vrouwen in de media is. Het aandeel vrouwen in Nederlandse non-fictie televisieprogramma’s in 2019 was slechts 36,6%. Van 1995 tot op heden is het percentage vrouwen in het nieuws nooit hoger geweest dan 27% en slechts 23,2% van alle deskundigen op televisie is vrouw. Bij thema’s als economie en politiek, ligt dat cijfer nòg lager. Wanneer vrouwen wel in beeld komen, gebeurt dat vaak te eenzijdig in beroepen of posities die als typisch vrouwelijk worden gezien, en zelden als leidinggevende of deskundige.

EVNS streeft naar 50.000 betalende leden voor het einde van het jaar. Dat is nodig om binnen het publieke bestel aspirant omroep te worden. Lid worden kost 10€ per jaar.

Rahel de Vriend

Rahel heeft een brede expertise in strategisch business development bij verschillende merken. Ze is de co-founder van Ū, een digitaal platform voor werkplekken dat ze begonnen is als lead business development bij B. Amsterdam. Daar was ze onderdeel van de uitbereiding van B. naar een campus van 64.000m2, met meer dan 300+ bedrijven en 2000 ondernemers. Ook kick-startte ze daar verschillende initiatieven voor de internationale en digitale uitbereiding van B. en ontwikkelde ze strategische partnerships met grote corporates zoals Sodexo, Boon Edam, Deloitte en IBM.

Al tijdens haar studie media en cultuur schreef ze essays over de representatie van vrouwen in de media en ze is een van de initiatiefnemers van RISE. RISE is een samenwerking van 20+ organisaties die zich bezig houden met gender gelijkheid in elke fase van de carrière van een vrouw. Ze gelooft sterk dat meer diversiteit en gelijkheid begint bij zichtbaarheid en dat een omroep als EVNS daar voor nodig is.

Mildred Roethof

Mildred heeft als programmamaker en creatief directeur/producent van haar eigen productiehuis een CV dat nauw aansluit bij de ambities van aspirant omroep EVNS. Zij begon haar carrière bij de landelijke publieke omroep in Hilversum waar ze alle facetten van het tv vak doorliep. Sinds 2011 is ze creatief directeur van haar eigen media bureau Human Nature Films. Gedreven door het vak en haar grote maatschappelijke betrokkenheid, maakt Mildred documentaires, filmportretten, series en journalistieke tv-reportages. Opdrachtgevers en partners zijn onder meer de NPO, NTR, KRO/ NCRV, RTL/VIDEOLAND, het Ministerie van SZW, Artsen Zonder Grenzen en De Nationale Postcode Loterij. Ze produceert aansprekende programma’s, die grote doelgroepen bereiken en zich onderscheiden zich door scherpzinnigheid, humor en inlevingsvermogen. Mensen uit alle lagen van de bevolking laten in haar werk het achterste van hun tong zien. In haar producties belicht ze sociaal maatschappelijke thema’s over mens en natuur, in binnen- en buitenland. Feminisme, emancipatie en inclusie heeft altijd haar centrale aandacht gehad. Mildred zet zich op sociaal maatschappelijk niveau voortdurend in voor de samenleving waarbij ze middels voorbeelden uit haar ‘praktijk’ mensen inspireert om niet weg te kijken.